¨°o.O (fra7na) O.o°¨
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

¨°o.O (fra7na) O.o°¨

كل ما هو جديد وشامل

التسجيلأحدث الصوردخولالرئيسية

من غير احراج جواب وجوابي

elshuoey
عذاب
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عذاب
مشرف
مشرف
عذاب

انثى

من غير احراج جواب وجوابي Empty
مُساهمةموضوع: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالثلاثاء نوفمبر 20, 2007 9:05 pm

ما هو مفهوم شرف الفتاة لديك .. ؟؟ !

ما رأي الشاب الذي يغازل وفي لحظة يري اخته في نفس الوقت مطيحة مع شاب اخر فتثور ثائرته .. ؟؟ !

واذا كنت تمنع اختك من تكوين صداقة مع شاب ( يصبح عدوك لو انك عرفت ذلك عن اختك) فلماذا
تقبل ذلك على نفسك؟وكأن بنات الناس لعبة واختك فقط هي الانسانه .. ؟!!

سؤالنا ايضا للبنات :
هل تقبيلن لنفسك ان تكوني علكة فى فم كل شاب يتباهى امام
اصدقائه بانه يحبك وفعل معك كذا و كذا .. ؟؟ !!

تعرفون يا بنات الحين كل ما نسأل رجال ليش و ليش و ليش تسوون البنات يقول أنا ما قلت ليهم اطلعو للسوق بملابس غير محتشمة .. لا وشي ثاني و بعد صاروا البنات اللي يرقمون الشباب في الأسواق .. !!

تدرون النصارى واليهود عندهم كرامة علينا احنا ثيابهم محتشمة ومستورة واحنا العرب المسلمين صرنا مهزلة في كل شي قال ايييش ( نتابع الموضة ) خلي الموضة تنفعكـِ يوم الحساب .. !

الموضوع ملفت شوي بس واقعي جدا في حياتنا يا ليت الكل يطرح رايه بكل صراحه
elshuoey
V.I.P
V.I.P
elshuoey

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 10:53 am

اولا احب اقدم شكري ليكي علي طرحك للموضوع الرائع بس الاسئله متناقضه شويه زي برده ماالشباب ليها عيوب البنت برده كده لكن انتي صعبتي الامر علينا وسهلتي ليكم
وانا دايما مثلي في المراة مش هيتغير
لان الشيطان يكفيه عشر ساعات ليخدع رجلا والمرأة يكفيه ساعه واحده لتخدع عشر شياطين
يعني مش الشباب بس هما السبب في كل حاجه وشرف المسلم عموماً هو بإلتزامه بدينه و أخلاقه و ترفعه عن الدنايا ..
وكذلك شرف الفتاة هو في دينها و رجاحة عقلها و عزمها و صبرها

اما شرف الفتاه مش مهم ليا بالنسبه زي مهو مهم ليها لانها هيا الي تقدر تحافظ علي نفسه
والموضوع ده بختلف من كل رئي شاب للتاني وفي ناس بتتقبل العلاقه بين الشباب والبنات وفي ناس لاء او بمعني اخر مجتمعات
واما بالنسبه للسؤال التاني قولت مرة انه يختلف من شاب لاخر
اما للسؤال التالت انا لو شايف ان الصديق ده هينفع اختي ايه الي هيزعلني وبرده الموضوع ده له اكتر من رد بس انا مش عايز اطول ولا اخرج فيها عن كلام فالاختصار اهم

اما بالنسبه للاسئله للبنات انا مش هرد ال علي السؤال ده
تدرون النصارى واليهود عندهم كرامة علينا احنا ثيابهم محتشمة ومستورة واحنا العرب المسلمين صرنا مهزلة في كل شي قال ايييش ( نتابع الموضة ) خلي الموضة تنفعكـِ يوم الحساب ..
دي حاجه بترجع للتربيه واساس البيت
وانا كمان ليا رئي ان اللبس مش وجهت نظر مش بيغير من احترام البت بس المشكله ان بناتنا دايما بتبص للمنظرة والغرور اشمعني دي لبسه ودي احسن مني بس مش معني كده ان بنات المسلمين كلهم كده
كفايه بقي كده هو موضوع رائع بجد ياعذاب بس ردورده هتبقي صعبه علشان كده انا حبيت اقول حاجات بسيطه لكن لو تحبي اني اجيب اكتر من كده اوك
عذاب
مشرف
مشرف
عذاب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 5:08 pm

انتا بصرحة رايك جميل وصريح وزي منتا بتقول فعلا الاسالة صعبةو بس الجوب بيكون علي حسب منا عايش في حياتك ولازم تعرف ان الشرف هو الاخلاق هو الكرامة هو الاعتزز بالنفس والموضة داية احنا بنمشي وراها انا عن شخصية انا بنت زي البنات بس مش بجيب لبي موضة زي البنات بالبس علي زوقي انا مش زواق اليقولو داية موضة وبصرحة انتا فعلا جري وشكرا علي رداك تاني
مداوى الجراح
مشرف
مشرف
مداوى الجراح

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 7:00 pm

طبعا يا عذاب ده موضوع جميل ومهم فى حياتنا بس معلش البنات هى اللى بتبقى مسئوله عن اللى بيحصل ده

البنت هى اللى بتخلى الشاب يعاكسه عن طريق ملابسه وطريقة تعاملها يعنى انا لو لقيت واحده ماشيه لابسه لبس محترم عمرى ما هاعكاسها وبعدين اليومين دول الشباب مش بيعاكس حد دى البنات اللى بتعاكس الشباب وطبعا الشيطان تلميد فى مدرسة المرأه فالمرأه هى التى تكون مسئلوه عن ما يحدث لها
عذاب
مشرف
مشرف
عذاب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالجمعة نوفمبر 23, 2007 10:20 pm

انا مش معاك في الي انتا بتقولو الشاب الي عندو خلق وعندو شخصية وماشية علي مبادي في حياتو عمرو ما هيبص لوحدة ماشية هي اصلا لو عندها ثقة في نفسها مش هتلبس كدة ولا هتمشي كدة اصلا وفي لاول ولاخر هنقول ربنا يهدي ويرزق شباب المسلمين العفاف والزوجات الصالحة
elshuoey
V.I.P
V.I.P
elshuoey

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 11:34 am

انا مش عارف كلكم بصين للبنت من ناحية اللبس بس ليه هو الاخلاق والاحترام في البنت بقي في لبسها ومش معظم البنات يعني لبسها كله يجذب ذي ما مداوي بيقول احنا الي بنحب نعمل كل حاجه علي مزاجنا ونرميها علي الاسباب وفعلا زي مقالت عذاب لو الشاب علي اخلاق واحترام مش هيتجذب اهتمامه لاي شيء ومعلش كلنا لينا اخوات بنات وبيلبسوا وبيمشوا وبيخرجوا منرضاش حاجه عليهم يبقي المفروض احنا كمان منرضاش لاخوات غيرنا كده
احنا لو بصينا صح لدينا ورجعنا لاخلاقنا وكرامتنا هنتغير كتير لكن مهما يحصل احنا هنفضل زي محنا بنضيع وقتنا في فراغات
وكمان ماهى فكره شباب اليوم عن الزواج
الاعلاقه جنسيه فقط ونظرتك لاي بنت تقابلها في الشارع ايه هيا ياريت يامداوي انت الي ترد عليا في السؤال ده

تحياتي وتقديري لكل من يشارك معنا في هذا الموضوع

عدل سابقا من قبل في السبت نوفمبر 24, 2007 2:19 pm عدل 1 مرات
elshuoey
V.I.P
V.I.P
elshuoey

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 2:11 pm

كل انسان يفكر في تغييرالعالم من حوله ولا احد يفكر في تغيير نفسه فكن انت التغييرالذي تريد ان تحدثه
عذاب
مشرف
مشرف
عذاب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 5:36 pm

ياجمعة مش المهم البنت تلبس اية ومتلبيس اية المهم البنت متربية ازي واخلاقة اية لو البنت اخلاقة كويسة وتربيتة فعلا صح من بيت ابوها عمرها ماهتخالي شاب يبصلها بصا وحشة وبردو الشباب لو انتا عندك خلق ودين مها كانت البت لبسة انتا عندك مبادي ودين مش هتص خالص علشان ديما شايف ان ربنا هيحسبك علي النظرة الي بصتها وشكرا لرداك علي الموضواع
elshuoey
V.I.P
V.I.P
elshuoey

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 8:44 pm

بعد احترامى وتقديرى لرأيك يا سيدتى الفاضله كلامك ده غير منطقى بالمره لان البنت لو متربيه تربيه سليمه مش ها تفكر تلبس اى حاجه ممكن تخلى اى شاب يبصلها نظره كده ولا كده كلامك يناقض بعضه البعض
عذاب
مشرف
مشرف
عذاب

انثى

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 9:35 pm

ياجمعة كلامي مش متنقض ولا حاجة بس انا قصدي ان البنت مهما كانت لبسة والولد عندو اخلاق ومتربيتة تربيية دنيتة علي صح عمرو ما هيبصلها وهكذا البت بردو هي لو متربية وعندها قيم وتربيتة دنيية صح وقبل متعمل حساب لااب او لااخ تعمل حساب ربناا عمرها ماهتلبس لبس مغري وكل واحد علي حسب مفهميتو وتربيتو
علي حسب البية ال هو عايش فيها وشكرا علي راداك يا elshuoey
وانا مقولتيش البنت تلبس انا بقول علي حسب التربية والاخلاق
مداوى الجراح
مشرف
مشرف
مداوى الجراح

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالسبت نوفمبر 24, 2007 11:40 pm

لا طبعا يا شيوعى الزوجه مش علاقه جنسيه وبس الزوجه يعنى استقرار يعنى تحمل مسئوليه
elshuoey
V.I.P
V.I.P
elshuoey

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالجمعة نوفمبر 30, 2007 11:02 am

اوك ياغالي
وانا بقول لعذاب كفايه بقي علي الموضوع ده
علشان مفيش حد غيرنا فيه وكل واحد قال رئيه بصراحه
الفرعون محروس
عضو جديد
عضو جديد
الفرعون محروس

ذكر
عملك / ترفيهك : ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالأحد يناير 13, 2008 9:31 pm

من غير احراج جواب وجوابي 545765

اولا اانا احب اشكر عذاب علي الموضوع الجميل دا

بس للاسف مش الكلام هو الي هيغير الحقيقة

اولا الشباب ..... لا مبلاة كبيرة جدا وممكن ينفض لو شاف اخته فب الموقف دا

انا الحمد لله اخواتي كلهم اتجوزا بس دا مش يمنع ان ممكن اختي تتعاكس

وانا الحمد لله بردة ان انا لا اؤمن بشئ اسمه حب او الاصح مش عندي قلب

وبالنسبه للبنات وهو دا الالعن .... ان البنت هي بنت اخرتها لبيت جوزها زي ما بيقولوا

بس البنت عايزة العريس والعريس مش هيجي غير من لفت الانتباه زي الموضه ولبس احلي هدوم

علشان الشاب يعجب بيها ويقول عليها البنت الي مفيش منها اتنين رغم يوجد منها مليون

بس للاسف احنا بنقلد الغرب في كل حاجه طريقه اللبس وطريقه الكلام

تلاقي البنت او الشاب يتكلم انجليزي ويس ونو علي اساس انه مولود في لندن وهو في الاصل

تلقيه معفن ( سوري ) .....................

وبالنسبه لليهود والنصاري فمستحيل انك تشبه واحد يهودي بواحد مسلم

هو اه المسلم خلاص مش بقي نفع في حاجه بس بردة المسلم مسلم واليهودي يهودي

هما محتشمين اي نعم بس بنهم وبين بعض ( استغفر الله ) مزز بطريقه رهيبه

والف شكر علي الموضوع الجميل دا والله تماااااااااااااااااام

من غير احراج جواب وجوابي Av-202من غير احراج جواب وجوابي Av-202من غير احراج جواب وجوابي Av-202من غير احراج جواب وجوابي Av-202

من غير احراج جواب وجوابي 91474472e8مع تحياتي / فرعون الاكاديمية من غير احراج جواب وجوابي 91474472e8
abdo_police
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
مزاجك اية دلوقتى : الحمد لله على كل شئ
عملك / ترفيهك : كلية حقوق

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالخميس فبراير 21, 2008 5:17 am

بصراحه وبدون مقدمات انا هقول رأيي (طبعا بعد شكر عذاب علي الموضوع ده )
انا رأيي متفق مع مثل ياباني بيقول الشيطان استاذ الرجل وتلميذ المرأه.
فا مش معقول ان الراجل هيعمل اللي بيعمله ده من الباب للطاء من غير اي اسباب ,
اكيد في مغريات بتجعل الراجل يعمل كده (انا بقول علي الاغلبيه) علشان محدش يفهم غلط اكيد بعض الرجال بيوهموا النساء بالجواز وبيخدعوهم وبكده يكونو بيطبقو المثل اللي بيقول اشبع المرأه بأكذوبه والكلب بعظمه.
كان معكم محدثكم عبدالرحمن المسلمي من جمعيه الرفق بالرجال
abdo_police
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
مزاجك اية دلوقتى : الحمد لله على كل شئ
عملك / ترفيهك : كلية حقوق

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالخميس فبراير 21, 2008 5:24 am

نسيت اشكر كل اللي رد علي الموضوع لانها ردود واضح انها بتمثل شخصيات محترمه ومره تانيه شكرااااا لعذاب

وكنت عايز اسأل هو فين الشبح المصري
لارا
عضو جديد
عضو جديد
لارا

انثى
مزاجك اية دلوقتى : اشطه يا معلم
عملك / ترفيهك : فاشون

مُساهمةموضوع: رد: من غير احراج جواب وجوابي   من غير احراج جواب وجوابي Emptyالأربعاء يوليو 01, 2009 11:07 am

اولا : احب اشكرا على هذه الموضوع الرائع

كول كلامك صح

بس البنات مامتهم تقول لهم انتى لسه متخطبتيش وكول يوم بتكبرى فرصتك بتقل بالنسبه للجواز

رد فعل البنت :انا هعنس طيب ممكن اعمل ايه احب لا
تخرج البنت الشاب يضحكلها خلاص اكيد هكلمه تكلمه بعد اسبوع تسيبه ليه احواله المديه متناسبهاش او الشاب يشوف الموضوع فى خطوبه يخلع
وكل اسبوع تتكرر نفس الحكايه وتسب ده وتمشى مع ده وده غنى وده فقير احواله المديه مش كويسه والخ
وكده البنت تبقا سمعتها وحشه جددددددددددا وتتجوز جواز الخطاب واكيد الشاب عارف ان هى سمعتها وحشه بس جوازه رخيصه يعنى مش مكلفه ولا شقه ولا مهرولا احترام بين الطرفين ..
واكيد لازم نقول للبنات مهما كان سنك ولا يهمك المهم اخلاقق

ولازم تحفظى على نفسك...

من غير احراج جواب وجوابي
صفحة 1 من اصل 1